Jump to Navigation

توضیحات تکمیلی تغییرات ایمیل دانشگاه

موضوع این نامه پروژه انتقال سرویس ایمیل دانشگاه از سامانه قبلی (Zimbra) به سامانه جدید (IceWarp) می‌باشد که ان شاء الله دوشنبه شب هفته جاری انجام می‌شود. در این سند ، مهم ترین نکات لازم جهت استحضار سروران گرامی به اطلاع می‌رسد تا با همراهی و همکاری شما این پروژه مهم انجام گیرد.

الف-زمینه مسئله:  مستحضر هستید که ارتباط از طریق پست الکترونیکی (ایمیل) در سطح دانشگاه و همچنین با مخاطبان خارج از دانشگاه (داخلی و خارجی) از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده و برخلاف ایمیل‌های عمومی به نوعی نقش معرف هویت سازمانی ما برای مخاطب را ایفا می‌کند. این جایگاه ما را بر آن می‌دارد تا تمامی تلاش و همت خود را صرف بهبود و اصلاح این سرویس خدماتی ارزشمند و پراهمیت نماییم.

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از اولین مراکز دارای ایمیل دانشگاهی در ایران، از اوسط دهه 1370 تاکنون در توسعه و پشتیبانی از سرویس ایمیل تواناییهای خود را به اثبات رسانیده است. در طی بیش از دو دهه، این سرویس مهم از نظر فنی و امنیتی ارتقاء‌های گوناگونی را تجربه کرده تا همیشه بهترین سرویس در اختیار کاربران ایمیل قرار گیرد.

از جمله دغدغه‌های امروزه کاربران این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • افزایش فضای ذخیره‌سازی
  • مدیریت هوشمند هرزنامه‌ها
  • افزایش سرعت و سهولت استفاده
  • استفاده از سرویس های پیام رسان آنلاین و ویدئو کنفرانس با کیفیت بالا

همچنین از دید مدیران و کارشناسان فنی مرتبط با این حوزه ، خواسته های ذیل از جمله موارد اصلی می باشد:

  •  نگهداری و حفظ امنیت داده های محرمانه کاربران
  •  توسعه پذیری
  •  امکان ارایه پست الکترونیکی به تعداد بیش تری از کاربران تقاضا کننده

ب-راه‌حل و تصویب آن: با عنایت ویژه مسئولین محترم دانشگاه و همچنین تصویب شورای فناوری اطلاعات و انجام بررسی‌های دقیق از سوی مرکز فناوری اطلاعات، در زمستان سال 95 سامانه پیشرفته‌ای با نام IceWarp انتخاب گردید و آمادهسازی و انتقال اطلاعات کاربران از سرویس ایمیل قبلی به سرویس جدید در ماه‌ های اخیر توسط کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات با نظارت کامل در جریان بوده است.

ج-ویژگی‌های اصلی سامانه جدید: در این سامانه از موتورهای هوشمند بسیار قوی‌تری جهت مقابله با هرزنامه‌ها که هر روز بر تنوع و تعداد آنها افزوده می‌شود استفاده شده است. در ضمن این سامانه مجهز به یک نرم‌افزار برای مقابله با ویروس های موجود در فایل های ضمیمه شده می باشد، که از انتقال آن ها توسط ایمیل جلوگیری می‌کند. همچنین با پیش بینی های انجام گرفته امکان افزایش فضای ذخیرهسازی نیز برای کاربران فراهم شده است.  پس از ارتقاء اولیه سرویس ایمیل، انشاء الله در فواصل زمانی بعدی اطلاع رسانی بیشتری در مورد این سرویس ها انجام خواهد گرفت.

د-برنامه انتقال به سرویس جدید: تاریخ شروع ارائه سرویس ایمیل جدید از صبح روز سه‌شنبه 14 آذرماه ۱۳۹۶ خواهد بود و به همین منظور سرویس ایمیل از ساعت ۱۲:۳۰ بامداد روز سه شنبه تا ۷ صبح روز سه شنبه در دسترس نخواهد بود. البته تمامی ایمیلهای دریافتی در این مدت ذخیره خواهند شد و هیچ ایمیلی پاک نخواهد شد. کاربرانی که از سرویسهایی مثل Outlook، Thunderbird و یا Mail در تلفنهای همراه استفاده می‌کنند، نیاز به تغییر خاصی نخواهند داشت. کاربرانی که از سرویس تحت وب استفاده می کنند، با یک محیط گرافیکی جدید برای ارسال و دریافت ایمیل، میتوانند از سرویس ایمیل با همان امکانات قبلی و امکانات جدیدتری مثل تاریخ شمسی، رابط گرافیکی فارسی و یا چت استفاده کنند.

برای آشنایی با این سامانه، مرکز فناوری اطلاعات به صورت مرتب راهنماهایی را تهیه و در اختیار کاربران قرار خواهد داد تا در مورد تک تک سرویسهای جدید اطلاع رسانی شود. برای شروع کاربران می­توانند توضیحات اولیه‌ای از این سامانه به همراه ویدئویی کوتاه را در آدرس زیر مشاهده نمایند:

http://it.iut.ac.ir/services/email

ه-نحوه رفع اشکالات: از طریق سامانه پشتیبانی خدمات مرکز فناوری اطلاعات (تیکت) به نشانی tkt.iut.ac.ir پیگیری شود.

بدیهی است هر فعالیتی در حوزه فناوری اطلاعات با وجود پیچیدگی‌ها و تنوع کاربران با اشکالاتی همراه است، ولی اطمینان می‌دهیم تلاش تیم‌های پشتیبانی و توسعه دهنده این خواهد بود که با اصولی‌ترین راهکارها و در کمترین زمان  نسبت به رفع نواقص و ابهامات و همچنین افزایش سطح رضایت کاربران اقدام کنند.

ان شاء الله این بار هم با یاری تمامی کاربران محترم بتوانیم سرویس بهتری برای پست الکترونیک دانشگاه فراهم نماییم.

با تقدیم احترام

گروه ویژه سامانه پست الکترونیک
مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان

آذرماه 1396

 

گروه مربوطه: 
نرم افزار
نوع : 
سرویس
سرویس: 
ایمیل



Knowledge_base | by Dr. Radut