Jump to Navigation

 

برای دسترسی از بیرون دانشگاه به پایگاه داده های کتابخانه مرکزی  که تنها با آدرس های IP  دانشگاه می توان به آنها دسترسی پیدا کرد و همچنین برای استفاده از سرویس های شبکه دانشگاه که تنها از داخل دانشگاه  قابل دسترسی هستند، لازم است از  VPN استفاده کنید. این سرویس برای اساتید محترم و هم چنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می شود.

این VPN ها را می توانید از طریق لینک های زیر دانلود نموده و بر روی سیستم خود نصب نمایید.

VPN1 برای اساتید

VPN2 برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به لینک زیر مراجعه نمایید :

معرفی سرویس اینترنت

 

در صورتی که به جای استفاده از این VPN های پیش ساخته، تمایل به  ساخت این connection ها را دارید و سیستم عامل شما ویندوز XP است ، لازم است مراحل زیر را طی کنید :

توجه : برای ساخت connection  بهتر است اتصال خود با اینترنت را قطع کنید.

 

ابتدا وارد control panel شده و مطابق شکل 1، Network Connections را باز نمایید. ( روی آن دوبار کلیک کنید)

 

شکل 1

 

سپس مطابق شکل 2، روی گزینه ی create a new connection کلیک نمایید.

 

شکل 2

 

 

در پنجره ی باز شده، دکمه ی Next را بزنید.

 

شکل 3

 

در پنجره ی شکل 4، گزینه ی نشان داده شده را انتخاب کرده و Next را بزنید.

 

شکل 4

 

مطابق شکل 5 ، گزینه ی دوم را انتخاب کرده و Next را بزنید.

 

شکل 5

 

در شکل 6، یک نام دلخواه برای VPN خود انتخاب نموده و Next را بزنید.

 

شکل 6

 

در شکل 7 ، باید آدرس سرور مربوطه را وارد نمایید. این آدرس را به این صورت وارد نمایید و Next را بزنید :

اعضای هیئت علمی :  vpn1.iut.ac.ir

 دانشجویان تحصیلات تکمیلی : vpn2.iut.ac.ir

 

 

شکل 7

 

در نهایت روی دکمه ی Finish کلیک نمایید.

 

شکل 8

 

در صورتی که مطابق شکل 9پنجره ی connection باز شد، پیش از وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور، روی قسمت Properties کلیک نمایید.

 

شکل 9

 

در صورتی که این پنجره باز نشد، مطابق شکل 10 در پنجره ی Network Connections روی VPN ای که ایجاد کرده اید راست کلیک کرده و قسمت Properties را انتخاب نمایید.

 

شکل 10

 

حال مطابق شکل 11 به سربرگ Security  رفته، قسمت Advanced را انتخاب کرده و روی Settings کلیک نمایید.

 

شکل 11

 

مشابه شکل 12، گزینه ی Optional encryption را انتخاب نمایید.

دقت کنید از میان پروتکل های نشان داده شده در شکل، تنها گزینه ی Microsoft CHAP version 2 انتخاب شده باشد. OK را بزنید.  پنجره ی شکل 11 را نیز OK را کنید.

 

شکل 12

 

حال مطابق شکل 13 شناسه کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید و connect را بزنید تا اتصال شما به اینترنت برقرار شود.

 

شکل 13

 

 

 

 

به منظور اتصال به شبکه ی اینترنت در داخل دانشگاه، باید برنامه ی net که در واقع یک VPN پیش ساخته است را از لینک زیر دانلود نموده و بر روی سیستم خود نصب نمایید.

برنامه net برای اتصال به اینترنت

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به لینک زیر مراجعه نمایید :

معرفی سرویس اینترنت

 

در صورتی که به جای استفاده از این برنامه ی پیش ساخته، تمایل به  ساخت این connection را دارید و سیستم عامل شما ویندوز XP است ، لازم است مراحل زیر را طی کنید :

توجه : برای ساخت connection  بهتر است اتصال خود با اینترنت را قطع کنید.

 

ابتدا وارد control panel شده و مطابق شکل 1، Network Connections را باز نمایید. ( روی آن دوبار کلیک کنید)

 

شکل 1

 

سپس مطابق شکل 2، روی گزینه ی create a new connection کلیک نمایید.

 

شکل 2

 

 

در پنجره ی باز شده، دکمه ی Next را بزنید.

 

شکل 3

 

در پنجره ی شکل 4، گزینه ی نشان داده شده را انتخاب کرده و Next را بزنید.

 

شکل 4

 

مطابق شکل 5 ، گزینه ی دوم را انتخاب کرده و Next را بزنید.

 

شکل 5

 

در شکل 6، یک نام دلخواه برای VPN خود انتخاب نموده و Next را بزنید.

 

شکل 6

 

در شکل 7 ، باید آدرس سرور مربوطه را وارد نمایید. عبارت net.iut.ac.ir را وارد نموده و Next را بزنید.

 

شکل 7

 

در نهایت روی دکمه ی Finish کلیک نمایید.

 

شکل 8

 

در صورتی که مطابق شکل 9پنجره ی connection باز شد، پیش از وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور، روی قسمت Properties کلیک نمایید.

 

شکل 9

 

در صورتی که این پنجره باز نشد، مطابق شکل 10 در پنجره ی Network Connections روی VPN ای که ایجاد کرده اید راست کلیک کرده و قسمت Properties را انتخاب نمایید.

 

شکل 10

 

حال مطابق شکل 11 به سربرگ Security  رفته، قسمت Advanced را انتخاب کرده و روی Settings کلیک نمایید.

 

شکل 11

 

مشابه شکل 12، گزینه ی Optional encryption را انتخاب نمایید.

دقت کنید از میان پروتکل های نشان داده شده در شکل، تنها گزینه ی Microsoft CHAP version 2 انتخاب شده باشد. OK را بزنید.  پنجره ی شکل 11 را نیز OK را کنید.

 

شکل 12

 

حال مطابق شکل 13 شناسه کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید و connect را بزنید تا اتصال شما به اینترنت برقرار شود.

 

شکل 13

 

 

 

برای دسترسی از بیرون دانشگاه به پایگاه داده های کتابخانه مرکزی  که تنها با آدرس های IP  دانشگاه می توان به آنها دسترسی پیدا کرد و همچنین برای استفاده از سرویس های شبکه دانشگاه که تنها از داخل دانشگاه  قابل دسترسی هستند، لازم است از  VPN استفاده کنید. این سرویس برای اساتید محترم و هم چنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می شود.

این VPN ها را می توانید از طریق لینک های زیر دانلود نموده و بر روی سیستم خود نصب نمایید.

VPN1 برای اساتید

VPN2 برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به لینک زیر مراجعه نمایید :

معرفی سرویس اینترنت

 

در صورتی که به جای استفاده از این VPN های پیش ساخته، تمایل به  ساخت این connection ها را دارید و سیستم عامل شما ویندوز 7 است ، لازم است مراحل زیر را طی کنید :

توجه : برای ساخت connection بهتر است اتصال خود با اینترنت را قطع کنید.

ابتدا وارد Control Panel  شده و  مطابق مسیر نشان داده شده در شکل های 1 و 2 عمل نمایید.

 

شکل 1

 

 

شکل 2

 

 

سپس مطابق شکل 3، گزینه ی Setup a new connection or network را انتخاب نمایید.

شکل 3

 

 

سپس گزینه ی Connect to a workplace را مطابق شکل 4 انتخاب نمایید و Next را بزنید.

 

شکل 4

 

در شکل 5 ، گزینه create a new connection را انتخاب نموده و Next را بزنید.

 

 

شکل 5

 

در پنجره ی نمایش داده شده در شکل 6، گزینه ی اول را انتخاب نمایید.

 

شکل 6

 

در شکل 7، در قسمت Internet Address باید آدرس مربوط به سرور مورد نظر را وارد نمایید.

در این قسمت مطابق شکل، عمل نمایید :

 اعضای هیئت علمی :  vpn1.iut.ac.ir

 دانشجویان تحصیلات تکمیلی : vpn2.iut.ac.ir

در قسمت Destination name یک نام دلخواه برای connection خود انتخاب نمایید و Next را بزنید.

 

شکل 7

 

درشکل 8، شناسه کاربری و رمز عبوری که جهت اتصال به اینترنت در اختیار شما قرار داده شده است را وارد نمایید و connect را بزنید.

توجه : به منظور دریافت شناسه کاربری و رمز عبور خود، بخش روش دریافت شناسه کاربری و رمز عبور سرویس ها را مطالعه نمایید.

 

شکل 8

 

درصورتی که سیستم شما به اینترنت اتصال نداشته باشد، شکل 9 برای شما نشان داده خواهد شد. در این صورت گزینه ی دوم را انتخاب نمایید.

 

شکل 9

 

در صورتی که connection شما به درستی ایجاد شود، شکل 10 را مشاهده خواهید نمود.

 

شکل 10

 

 

حال مطابق مسیر نشان داده شده در شکل های 11 و 12 ، connection ساخته شده را باز نمایید.

نام این connection همان نامی است که در شکل 7 انتخاب نموده اید.

 

شکل 11

 

 

 

شکل 12

 

 

پس از ایجاد connection برای انجام تنظیمات نهایی، مطابق شکل 13 به قسمت Properties وارد شوید.

 

شکل 13

 

سپس مطابق شکل 14 سربرگ  Security را انتخاب نموده و تنظیمات را مطابق آنچه در شکل مشاهده می نمایید، انجام دهید و OK را بزنید.

دقت کنید که تنها گزینه ی Microsoft CHAP Version 2 انتخاب شده باشد.

 

شکل 14

 

حال مطابق شکل 15، شناسه کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید و connect را بزنید تا اتصال شما به اینترنت برقرار شود.

 

شکل 15

 

 

 

تخصیص اعتبار به کاربران جهت اتصال به اینترنت

 

تغییر مستمر الگوی مصرف اینترنت و افزایش تقاضایی که به صورت پیوسته در ترافیک مورد نیاز کاربران در دنیای مجازی صورت می گیرد، موجب اعلام نارضایتی برخی کاربران اینترنت دانشگاه از سرویس های ارائه شده در اوایل ترم مهر 94-95 گردید. پس از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مرکز فن آوری اطلاعات، به منظور ارتقاء سرویس های اینترنت دانشگاه و همچنین مدیریت پهنای باند دانشگاه، پیشنهاد اعمال تغییراتی (به صورت آزمایشی) در نحوه اختصاص ترافیک به کاربران صورت گرفت. در این راستا تلاش شده تا تغییرات پیشنهادی منجر به تسهیل استفاده های علمی دانشجویان از اینترنت شده و همزمان امکان بهره مندی کاربران از شبکه برای کارهای روزمره و سرگرمی نیز در حد امکان و با هزینه متناسب برقرار باشد. همچنین با توجه به رشد نیاز کاربران، سهمیه برخی گروه‌ها افزایش یافته است.

جزئیات و قوانین سرویس حجمی جدید مطابق جدول زیر می باشد.

گروه کاربر

زير گروه

ميزان اعتبار کاربر در ماه (برحسب واحد)

زمان شروع سرویس

کارشناسي

اول و دوم

2000

روز 20 ماه

 

سوم و بالاتر

3000

کارشناس ارشد

-

5000

روز 10 ماه

دکتري

-

6000

روز اول ماه

اساتيد

-

10000

روز اول ماه

کارمندان اداری

-

1000

روز اول ماه

کارشناسان آموزشی

 

3000

روز اول ماه

دانشجویان مستقر در خوابگاه

-

3000

همزمان با شروع سرویس اصلی

 
  • به هرکاربر، اعتباری طبق جدول فوق در هر ماه اختصاص می یابد. یک واحد اعتبار معادل یک مگابایت می باشد.
  • در انتهای هر دوره اعتبار تمامی سرویس ها صفر و مجددا بر اساس سهمیه‌ها تنظیم می شود.
  • امکان ذخیره سازی حجم و استفاده حجم باقیمانده در ماههای بعدی میسر نمی باشد.
  • در صورت پایان سهمیه مشخص شده، هر فرد می تواند تا سقف مشخصی با قیمت هر گیگابایت 1200 تومان اقدام به خرید اینترنت مازاد نماید.
  • مطابق جدول زیر، در ساعت خاصی از شبانه روز تخفیف در میزان محاسبه شده مصرف اعمال می گردد.
  •  

از ساعت 7:30 صبح

تا 1:30 نیمه شب

از ساعت 1:31 نیمه شب

تا 3:30 نیمه شب 

از ساعت 3:30

نیمه شب تا 7:29 صبح

با ضریب 1

با ضریب 0.4

با ضریب 0.2

 

جهت دريافت فايل pdf برروي اين لينك كليك نماييد.

به منظور استفاده ی بهتر از این میزان اعتبار، توصیه می شود کاربران به نکات زیر توجه نمایند :

 

  • با توجه به این که در برقراری ارتباط با سایت های داخلی دانشگاه (سایت هایی که دامنه ی آن ها .iut.ac.ir است) نیازی به استفاده از برنامه یnet نیست، در صورتی که قصد دارید فایل هایی با حجم بالا را از سرورهای داخلی دانشگاه دانلود نمایید، ارتباط خود را با برنامه ی net قطع نموده و سپس اقدام به دانلود نمایید تا از میزان اعتبار شما کسر نگردد. ( لازم به ذکر است در صورت استفاده از connection های آماده ی ارائه شده در این سایت، ترافیک سایت های داخلی از ترافیک اینترنت جدا شده و لذا از میزان اعتبار کسر نمی گردد)

 

مشاهده میزان اعتبار کاربران در برنامه ی net

کاربران محترم می توانند در هر زمانی، میزان اعتبار باقی مانده ی خود را از طریق آدرس https://acc.iut.ac.ir مشاهده نمایند. پس از وارد شدن به این سایت، صفحه ی مربوط به شناسه کاربری و رمز عبور شما نشان داده می شود.

در این قسمت مطابق شکل 1 ، شناسه و رمز مربوط به برنامه یnet را وارد کنید.

شکل 1

 

 

توجه : برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شناسه کاربری و رمز عبور، به بخش روش دریافت شناسه کاربری و رمز عبور سرویس ها مراجعه نمایید.

پس از تایید شناسه و رمز، مطابق شکل 2 صفحه مشخصات  مربوط به کاربر نشان داده می شود. در این صفحه، میزان اعتبار باقی مانده کاربر بر حسب واحد نشان داده می شود. در جدول پایین صفحه، همان میزان اعتبار - بسته به این که در چه ساعتی از شبانه روز مورد استفاده قرار بگیرد – بر حسب مگابایت نشان داده می شود. برای مثال در صورتی که 100 واحد از اعتبار کاربر باقی مانده و تمام این اعتبار در ساعت اداری (7:40 الی 16:30) مصرف شود، معادل 100 مگابایت از اعتبار کاربر محسوب می شود.

 

شکل 2. میزان اعتبار باقی مانده

 

 

 

تغییر رمز عبور اینترنت و پست الکترونیکی

یکی دیگر از مواردی که انجام آن از طریق وب سایت http://acc.iut.ac.ir  صورت می گیرد، تغییر رمز عبور کاربر است. با انتخاب گزینه change password می توانید رمز عبور فعلی خود را تغییر دهید.

 

شکل 3. تغییر رمز عبور

 

دقت کنید که رمز عبور جدید باید شرایط زیر را داشته باشد :

  • حداقل 8 کاراکتر باشد.
  • شامل حروف کوچک، حروف بزرگ، کاراکترهای خاص (* و & و % و # و ! و ...) و اعداد باشد. (همه موارد را شامل شود)
  • از نام و نام خانوادگی کاربر در رمز عبور استفاده نشده باشد.

توجه:  دقت کنید که با تغییر رمز عبور خود در این قسمت، رمز عبور تمامی سرویس هایی که از این رمز عبور استفاده می کردند از قبیل پست الکترونیکی، برنامه ی اتصال به اینترنت از داخل دانشگاه،VPN های مخصوص دسترسی به پایگاه های داده کتابخانه از بیرون دانشگاه، ورود به سایت مشاهده اعتبار اینترنت و ... تغییر پیدا   می کند.

 

 

با انتخاب گزینه ی Connection Log مطابق شکل 4، می توانید مدت زمان اتصال خود به شبکه ی اینترنت و هم چنین میزان کسر شده از اعتبارتان را مشاهده کنید. همان طور که در شکل مشخص شده است می توانید این گزارشات را در بازه ی زمانی انتخابی توسط خودتان مشاهده کنید. در جدول پایین همین صفحه نیز می توانید کل مدت زمان اتصال به اینترنت و حجم کسر شده از اعتبار خود را در بازه ی زمانی تعیین شده مشاهده نمایید.

 

 

 

شکل 4

 

در بخش Credit Log نیز مشابه شکل 5 می توانید تغییرات اعتبار اینترنت خود را در بازه زمانی انتخاب شده مشاهده نمایید.

 

 

شکل 5

 

 

راهنمای ایجاد VPN connection جهت اتصال به اینترنت در ویندوز 7

 

به منظور اتصال به شبکه ی اینترنت در داخل دانشگاه، باید برنامه ی net که در واقع یک VPN پیش ساخته است را از لینک زیر دانلود نموده و بر روی سیستم خود نصب نمایید.

برنامه net برای اتصال به اینترنت

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به لینک زیر مراجعه نمایید :

معرفی سرویس اینترنت

 

در صورتی که به جای استفاده از این برنامه ی پیش ساخته، تمایل به  ساخت این connection را دارید و سیستم عامل شما ویندوز 7 است ، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

توجه : برای ساخت connection بهتر است اتصال خود با اینترنت را قطع کنید.

ابتدا وارد Control Panel  شده و  مطابق مسیر نشان داده شده در شکل های 1 و 2 عمل نمایید.

 

شکل 1

 

 

شکل 2

 

 

سپس مطابق شکل 3، گزینه ی Setup a new connection or network را انتخاب نمایید.

شکل 3

 

سپس گزینه ی Connect to a workplace را مطابق شکل 4 انتخاب نمایید و Next را بزنید.

شکل 4

 

در شکل 5 ، گزینه create a new connection را انتخاب نموده و Next را بزنید.

 

 

شکل 5

 

در پنجره ی نمایش داده شده در شکل 6، گزینه ی اول را انتخاب نمایید.

 

 

شکل 6

 

در شکل 7، در قسمت Internet Address باید آدرس مربوط به سرور مورد نظر را وارد نمایید.

در این قسمت مطابق شکل،  net.iut.ac.ir  را وارد نمایید.

در قسمت Destination name یک نام دلخواه برای connection خود انتخاب نمایید و Next را بزنید.

 

شکل 7

 

درشکل 8، شناسه کاربری و رمز عبوری که جهت اتصال به اینترنت در اختیار شما قرار داده شده است را وارد نمایید و connect را بزنید.

توجه : به منظور دریافت شناسه کاربری و رمز عبور خود، بخش روش دریافت شناسه کاربری و رمز عبور سرویس ها را مطالعه نمایید.

 

شکل 8

 

درصورتی که سیستم شما به اینترنت اتصال نداشته باشد، شکل 9 برای شما نشان داده خواهد شد. در این صورت گزینه ی دوم را انتخاب نمایید.

 

شکل 9

 

در صورتی که connection شما به درستی ایجاد شود، شکل 10 را مشاهده خواهید نمود.

 

شکل 10

 

 

حال مطابق مسیر نشان داده شده در شکل های 11 و 12 ، connection ساخته شده را باز نمایید.

نام این connection همان نامی است که در شکل 7 انتخاب نموده اید.

 

شکل 11

 

 

 

شکل 12

 

پس از ایجاد connection برای انجام تنظیمات نهایی، مطابق شکل 13 به قسمت Properties وارد شوید.

 

 

شکل 13

 

سپس مطابق شکل 14 سربرگ  Security را انتخاب نموده و تنظیمات را مطابق آنچه در شکل مشاهده می نمایید، انجام دهید و OK را بزنید.

دقت کنید که تنها گزینه ی Microsoft CHAP Version 2 انتخاب شده باشد.

 

شکل 14

 

حال مطابق شکل 15، شناسه کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید و connect را بزنید تا اتصال شما به اینترنت برقرار شود.

 

شکل 15

 

راهنمای برداشتن پراکسی از روی سیستم

 

سرورهای پراکسی، امکان دسترسی به مقصد به طور غیر مستقیم را برای سیستم هایی که با آن ها ارتباط برقرار می کنند فراهم می آورند. وقتی کاربری روی سیستم خود، یک آدرس IP برای سرور پراکسی تنظیم می کند، تمامی درخواست های وی، از طریق این سرور پاسخ داده می شوند.

  بعضی از نرم افزارها (از قبیل فیلتر شکن ها) از سرورهای پراکسی استفاده می کنند. بنابراین پس از استفاده از این  نرم افزارها، به طور اتوماتیک آدرس یک سرور پراکسی روی سیستم کاربر تنظیم می شود. در مواردی پس از اتمام استفاده و  بستن نرم افزار،  هم چنان آدرس سرور پراکسی در تنظیمات سیستم کاربر باقی مانده و پاک نمی شود. در این صورت حتی با وجود اتصال صحیح به شبکه، هیچ یک از درخواست های کاربر پاسخ داده نمی شود. زیرا  درخواست ها  به سرور پراکسی ارسال می شود در حالی که به دلیل بسته شدن نرم افزار ارتباط با  سرور قطع شده و دسترسی به آن سرور پراکسی امکان پذیر نیست. در این صورت کاربر باید پراکسی را از روی سیستم خود بردارد.

برای برداشتن پراکسی پنجره ی Internet Options را از مسیر نشان داده شده در شکل 1 و 2 باز نمایید.

 

 

شکل 1

 

شکل 2

 

مطابق شکل 3، گزینه ی Connections و سپس LAN Settings را انتخاب نمایید.

 

شکل 3

 

برای برداشتن پراکسی از روی سیستم، هیچ کدام از گزینه های نشان داده شده در شکل 4 نباید انتخاب شده باشند. سپس OK را بزنید.

 

 

شکل 4

 

پس از این کار در پنجره ی Internet Properties نیز OK را بزنید.

 

در اکثر مرورگرها، دسترسی سریع به محل تنظیمات پراکسی امکان پذیر است.

 

مرورگر Internet Explorer :

در این مرورگر مطابق شکل 5 می توانید مستقیماً پنجره ی Internet  Properties را از محل نمایش داده شده، باز نمایید.

 

شکل 5

 

مرورگر Google Chrome :

در این مرورگر مطابق شکل های 6 و 7 و 8 می توانید به پنجره یInternet Properties  دسترسی پیدا کنید.

 

شکل 6

 

 

 

شکل 7

 

 

 

شکل 8

 

 

مرورگر Mozilla Firefox  :

در این مرورگر مطابق شکل 9 پنجره ی Options را باز نمایید.

 

 

شکل 9

 

سپس مشابه شکل 10، در سربرگ Network گزینه ی Settings را انتخاب کنید.

 

 

شکل 10

 

برای برداشتن پراکسی از روی سیستم خود، مطابق شکل 11 در پنجره ی Connection Settings ، گزینه ی No Proxy را انتخاب کرده و OK را بزنید.

 

 

شکل 11

 

روش تغییر رمز عبور اینترنت و پست الکترونیکی

 

برای آگاهی از شناسه کاربری و رمز عبور اولیه،  بخش روش دریافت شناسه کاربری و رمز عبور سرویس ها را مطالعه نمایید.

برای تغییر رمز عبور می توانید به آدرس مشخص شده در شکل 1 مراجعه نمایید و شناسه کاربری و رمز عبور اولیه ی خود را وارد نمایید.

شکل 1

 

 سپس مشابه شکل 2 به قسمت change password وارد شوید و رمز عبور خود را تغییر دهید.

شکل 2

 

دقت کنید که رمز عبور جدید باید شرایط زیر را داشته باشد :

  • حداقل 8 کاراکتر باشد.
  • شامل حروف کوچک، حروف بزرگ، کاراکترهای خاص (* و & و % و # و ! و ...) و اعداد باشد. (همه موارد را شامل شود)
  • از نام و نام خانوادگی کاربر در رمز عبور استفاده نشده باشد.

توجه:  دقت کنید که با تغییر رمز عبور خود در این قسمت، رمز عبور تمامی سرویس هایی که از این رمز استفاده می کردند، تغییر پیدا می کند.

 

روش دریافت شناسه کاربری و رمز عبور سرویس ها

 

1- دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی

کلیه دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، بعد از ترمیم می توانند با مراجعه به سامانه گلستان و مشاهده ی گزارش 672، شناسه کاربری و رمز عبور خود را مشاهده کنند. این شناسه و رمز در  تعدادی از سرویس هایی که از طرف دانشگاه ارائه می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مشاهده ی گزارش 672  می توانید با دسترسی سریع، همانند شکل 1 این کار را انجام دهید.

شکل 1. گزارش 672

 

 به علاوه از طریق لینک مشخص شده در شکل 2 نیز می توان به این گزارش دسترسی پیدا کرده و با انتخاب مشاهده گزارش در شکل 3، آن را مشاهده کنید.

شکل 2. گزارش 672

 

شکل 3

 

 

شکل 4. شناسه کاربری و رمز عبور

 

این شناسه کاربری و رمز عبور برای اتصال به شبکه اینترنت از طریق برنامه ی net مورد استفاده قرار می گیرد. 

برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، علاوه بر  برنامه ی net ، در پست الکترونیکی دانشگاه و هم چنین سرویس VPN2 (جهت ارتباط با پایگاه های داده داخل دانشگاه از محیط بیرون دانشگاه) نیز از این شناسه و رمز استفاده می شود.

 

 

2- اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه

 اعضا محترم هیئت علمی دانشگاه توسط کارگزینی هیئت علمی به مرکز فناوری اطلاعات معرفی می شوند تا سرویس های net (جهت اتصال به شبکه ی اینترنت از داخل دانشگاه) ، سرویس VPN1 ( جهت ارتباط با پایگاه های داده داخل دانشگاه از بیرون دانشگاه)، پست الکترونیکی دانشگاه،کیف پول الکترونیکی، وب سایت شخصی ( سامانه خوارزمی) ، سامانه الکترونیکی دروس و سامانه مکاتبات اداری برای آن ها فعال گردد.

 

3- اساتید مدعو

اساتید مدعو جهت دسترسی به سرویس net باید از طریق نامه ای از طرف ریاست دانشکده، به ریاست مرکز فناوری اطلاعات معرفی شوند تا پس از آن شناسه کاربری و رمز عبور موقت برای آن ها ایجاد شود.  تاریخ شروع و  پایان همکاری باید در این نامه ذکر شود.

کاربران محترم به منظور کسب اطلاعات بیشتر در موارد فوق و یا در صورت بروز هر گونه مشکل، می توانند با واحد شبکه مرکز فناوری اطلاعات از طریق شماره های داخلی 5840 و 5841 تماس گرفته و پیغام صوتی بگذارند تا در اسرع وقت با آن ها تماس گرفته شود. کاربران هم چنین می توانند از طریق ارسال تیکت در سامانه ی پشتیبانی support.iut.ac.ir  مشکلات خود را در میان بگذارند.  در بعضی از موارد برای حل مشکلات مربوط به شناسه کاربری و رمز عبور، مراجعه ی حضوری به مرکز با همراه داشتن کارت شناسایی الزامی است.

به اطلاع اعضاء هيئت علمي و دانشجويان تحصيلات تکميلي مي رساند جهت دسترسي به سرويس VPN شبکه دانشگاه مي توانند به جاي ايجاد Connection  و انجام تنظيمات لازم، از Connection هاي آماده شده توسط مرکز فناوري اطلاعات استفاده نمايند. در اين صورت لازم است Connection مربوطه را که به تفکيک هيئت علمي و دانشجويي در زير قرار داده شده با دانلود و در صفحه Desktop کامپيوتر خود قرار دهند براي استفاده از Connection کافي است با دابل کليک آن را اجرا کرده و شناسه و کلمه عبور خود را وارد نماييد و براي قطع ارتباط کافي است برروي کليد Hang UP  کليک نماييد.

 

مخصوص اساتید            

 

 مخصوص ارتباط با پايگاه هاي کتابخانه از خارج دانشگاه (دانشجويان تحصيلات تکميلي)

 

Select "Open Network Preferences" by clicking on the wifi or network icon in the top panel

Click plus icon to add vpn configuration

Select VPN as the interface

Select PPTP as the VPN Type

You can choose any name for the service name, we recommend using "VPNOD", then click create, and finally click on the Advanced button

Make sure that "Send all traffic over VPN connection" is checked and click ok.

put vpn.vpnod.com in the Server Address field and put the username you received from vpn1.iut.ac.ir or vpn2.iut.ac.ir into the account name. Make sure also that the "Show VPN Status in menu bar" is checked. You will only need to perform steps 1 to 7 once when you first use VPNOD.com. It will be much easier the next time

On the top menu bar, click on the VPN icon as shown in the image and select "Connect VPNOD". VPNOD will be the name of the service name you typed at step 5

Finally, enter the username and password you obtained from VPNOD.com and click ok and wait for the connection to be established. The next time you use VPNOD.com, you will only need to perform steps 8 & 9.

 

صفحه‌ها

1- این پیغام خطا به معنای اشتباه بودن نام کاربری و یا کلمه عبور است

2- شارژ ماهيانه شما به اتمام رسيده است

3- user شما برروي خط مانده است در اين صورت در سايت پرتال با  وارد کردن نام کاربري و کلمه عبور مي توانيد در قسمت گزارشان برروي لينک ثبت خروج user  خود را از روي خط خارج نماييد.

  در غير اين صورت شما براي اطمينان با مرکز فناوري اطلاعات تماس حاصل نماييد.

نام کاربري و کلمه عبور جهت اتصال به vpn همان نام کاربري و کلمه عبور پست الکترونيکي دانشگاه صنعتي اصفهان قبل از @ مي باشد

 

بیشتر مشکلات اتصال مربوط به ارتباط اينترنت شما می باشد. برای ارتباط ابتدا توجه کنید که خط اینترنت شما وصل باشد. سپس حتما قبل از مراجعه، توضیحات موجود بر روی سایت را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که تنظیمات را درست انجام داده اید. در صورت عدم ارتباط ابتدا از داخل دانشگاه سعی در برقراری VPN نمایید. در صورت برقراری ارتباط از داخل دانشگاه و عدم برقراری ارتباط از خارج دانشگاه، مشکل از ISP می باشد که در اين صورت با با مرکز فناوري اطلاعات تماس گرفته شود.

•  ابتدا نرم افزار internet explorer را باز کنيد
•  از گزينه Tools
•  گزينه Internet Options را انتخاب
•  سپس قسمتConnections را انتخاب
•  دکمه Settings را بزنيد در اين صفحه نبايد هيچکدام از قسمتهاي انتخابي فعال باشد و در صورت فعال بودن تيک فعالي? آنها را برداريد و سپس OK کنيد
•  در پايين نيز دکمه Settings LAN را بزنيد و همانند صفحه قبل نبايد هيچکدام از قسمتهاي انتخابي فعال باشد و در صورت فعال بودن تيک فعالي ? آنها را برداريد و سپس OK کرده
•  صفحه اصلي را OK کنيد.

تغییر مستمر الگوی مصرف اینترنت و افزایش تقاضایی که به صورت پیوسته در ترافیک مورد نیاز کاربران در دنیای مجازی صورت می گیرد، موجب اعلام نارضایتی برخی کاربران اینترنت دانشگاه از سرویس های ارائه شده در اوایل ترم مهر 94-95 گردید. پس از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مرکز فن آوری اطلاعات، به منظور ارتقاء سرویس های اینترنت دانشگاه و همچنین مدیریت پهنای باند دانشگاه، پیشنهاد اعمال تغییراتی (به صورت آزمایشی) در نحوه اختصاص ترافیک به کاربران صورت گرفت. در این راستا تلاش شده تا تغییرات پیشنهادی منجر به تسهیل استفاده های علمی دانشجویان از اینترنت شده و همزمان امکان بهره مندی کاربران از شبکه برای کارهای روزمره و سرگرمی نیز در حد امکان و با هزینه متناسب برقرار باشد. همچنین با توجه به رشد نیاز کاربران، سهمیه برخی گروه‌ها افزایش یافته است.

جزئیات و قوانین سرویس حجمی جدید مطابق جدول زیر می باشد.

گروه کاربر

زير گروه

ميزان اعتبار کاربر در ماه (برحسب واحد)

زمان شروع سرویس

کارشناسي

اول و دوم

2000

روز 20 ماه

 

سوم و بالاتر

3000

کارشناس ارشد

-

5000

روز 10 ماه

دکتري

-

6000

روز اول ماه

اساتيد

-

10000

روز اول ماه

کارمندان اداری

-

1000

روز اول ماه

کارشناسان آموزشی

 

3000

روز اول ماه

دانشجویان مستقر در خوابگاه

-

3000

همزمان با شروع سرویس اصلی

 
  • به هرکاربر، اعتباری طبق جدول فوق در هر ماه اختصاص می یابد. یک واحد اعتبار معادل یک مگابایت می باشد.
  • در انتهای هر دوره اعتبار تمامی سرویس ها صفر و مجددا بر اساس سهمیه‌ها تنظیم می شود.
  • امکان ذخیره سازی حجم و استفاده حجم باقیمانده در ماههای بعدی میسر نمی باشد.
  • در صورت پایان سهمیه مشخص شده، هر فرد می تواند تا سقف مشخصی با قیمت هر گیگابایت 1200 تومان اقدام به خرید اینترنت مازاد نماید.
  • مطابق جدول زیر، در ساعت خاصی از شبانه روز تخفیف در میزان محاسبه شده مصرف اعمال می گردد.
  •  

از ساعت 7:30 صبح

تا 1:30 نیمه شب

از ساعت 1:31 نیمه شب

تا 3:30 نیمه شب 

از ساعت 3:30

نیمه شب تا 7:29 صبح

با ضریب 1

با ضریب 0.4

با ضریب 0.2

 

جهت دريافت فايل pdf برروي اين لينك كليك نماييد.

 

در این ارتباط کاربران برای هر چه بهتر استفاده از اعتبار خود به نکات زیر توجه نمایند.

-         با توجه به اینکه در ارتباطات داخلی نیازی به استفاده از سیستم NET نیست، در صورتی که download با حجم بالا از سرورهای داخل دانشگاه دارید ارتباط خود را با Net قطع کنید و سپس با سرویس دهنده داخلی ارتباط برقرار کنید تا از اعتبار شما کسر نگردد.

-         در صورتی که قصد دارید فایلی با حجم بالا را از اینترنت Download نمایید، ابتدا در سایت software.iut.ac.ir آن را جستجو نمایید. در صورتی که فایل مورد نظر شما وجود نداشت با دفتر هسته محتوی با شماره تماس 5825 (آقای عزیزی) تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح نمایید تا این مرکز فایل را برای شما Download و در اختیار شما قرار دهد.

بررسی میزان اعتبار کاربران

کاربران عزیز می‌توانند میزان اعتبار باقی مانده در هر لحظه از زمان را از طریق آدرسhttps://acc.iut.ac.ir   مشاهده نمایند. پس از وارد نمودن آدرس مربوطه در صفحه مرورگر خود صفحه دریافت نام و کلمه عبور نمایش داده می‌شود. در این صفحه باید نام و کلمه عبور خود را که در دسترسی به شبکه از آن استفاده می‌کنید را وارد نمایید. در شکل 1 صفحه مربوط به ورود اطلاعات کاربری نمایش داده شده است.

 

پس از تایید اطلاعات کاربری، صفحه مشخصات مربوط به کاربر نمایش داده خواهد شد. در این صفحه میزان اعتبار فعلی کاربر  (Current Credit) بر حسب UNIT نمایش داده می‌شود. در جدول پایین همان صفحه این میزان اعتبار بر حسب مگابایت در صورتی که در زمانهای مختلف استفاده شود نشان می‌دهد. برای مثال همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، در صورتی که میزان اعتبار کاربر 100Unit باشد، در صورتی که تمام اعتبار خود را در طول ساعت اداری مصرف نماید این میزان برابر با 100MByte می‌شود.

 

یکی دیگر از قابلیت‌های برنامه حسابرسی کاربران تغییر کلمه عبور فعلی است. با انتخاب گزینه change password می‌توان کلمه عبور فعلی را تغییر داد. قابل ذکر است که بعد از عوض کردن کلمه عبور فعلی، کلمه عبوری شما در کلیه سیستم‌ها از قبیل پست الکترونیک، ارتباط با اینترنت، ورود به صفحه ی حسابرسی، ارتباط dialup( در صورتی که مجوز آن به شما داده شده باشد)، و .... تغییر خواهد کرد. در شکل 3 پنجره تغییر کلمه عبور نشان داده شده است.

 با انتخاب گزینه ی Connection Log زمانهایی که به سرویس اینترنت وارد شده اید و میزان استفاده از اعتبار خود در زمان ارتباط و همچنین مدت زمان استفاده شده را بر اساس بازه ی زمانی که خود انتخاب می کنید، مشاهده خواهید نمود.

        Credit  به معنی اعتبار مالی یا حجمی یا ساعتی کاربر است. در این قسمت کاربر می تواند تغییرات مربوط به اعتبار اختصاص داده شده به خود را بر اساس تاریخ که در بازه ی زمانی که خود تعیین می کند مشاهده نماید:

 

 

 

 

در صورت ایجاد کانکشن برای ارتباط اینترنت از طریق نت با استفاده از ابزارهای سیستم عامل های ویندوز و یا لینوکس و غیره ممکن است ترافیک ارتباط های داخلی نیز از سهمیه اینترنت کسر گردد.

برای اینکه فقط ترافیک اینترنت از سهمیه کم شود توصیه می شود از کانشکن های آماده شده توسط مرکز فناوری اطلاعات استفاده گردد

لازم به ذکر است در محیط ویندوز7  باید برروی کانکشن های آماده کلیک راست نموده و گزینه Run as administrator را انتخاب نمایید

همچنین در محیط لینوکس یک Route به شکل زیر به سیستم خود اضافه نمایید تا با اتصال به اینترنت حجم مصرفی به سرویس های داخلی از حساب کاربری شما کسر نگردد.

route add -net  yourip netmask 0.0.0.0 yourether

yourip=                 

آی پی کامپیوتر شخصی شما

yourether

کارت شبکه که از طریق آن به اینترنت وصل می شوید

مثلا

route add -net  172.16.0.0 netmask 255.255.0.0 yourether

route add -net  192.168.0.0 netmask 255.255.0.0 yourether

 

 

لازم به توضیح است در صورت تمام شدن حجم اختصاص یافته به شما ( ارتباط داخلی و یا خارجی ) مرکز فناوری اطلاعات هیچ گونه مسئولیتی جهت اضافه نمودن شارژ ندارد و در صورت اتمام شارژ می توانید با مراجعه به مرکز فناوری اطلاعات شارژ اضافی خریداری نمایید.

 

 

اتصال به اینترنت

 

سرویس اتصال به اینترنت در شبکه دانشگاه

 

این سرویس، امکان برقراری ارتباط  با اینترنت را  در شبکه دانشگاه فراهم می کند.  در حالت عادی بعد از اتصال یک سیستم به شبکه دانشگاه از طریق کابل شبکه یا از طریق وایرلس، کاربر فقط می تواند به سایت های داخلی دانشگاه (سایت هایی که دامنه ی آن ها .iut.ac.ir است) دسترسی داشته باشد. برای دسترسی به شبکه اینترنت لازم است از  سرویس اتصال به اینترنت که به نام net   شناخته می شود استفاده شود. این برنامه در واقع یک VPN  است که امکان مدیریت مصرف کاربران و تقسیم عادلانه ی عرض باند شبکه بین تمامی دانشجویان، اساتید و کارکنان را فراهم می کند.

 

 

 نحوه استفاده از سرویس net

جهت اتصال به اینترنت از داخل دانشگاه در محیط ویندوز، باید برنامه ی net را از طریق لینک زیر دانلود نموده و روی کامپیوتر خود نصب نمایید. سپس روی برنامه ی دانلود شده، راست کلیک کرده و گزینه ی run as administrator را بزنید.

( به منظور اتصال با گوشی تلفن همراه، بخش  اتصال به اینترنت از طریق گوشی تلفن همراه را مطالعه نمایید - لینک )

دانلود برنامه ی net

این برنامه در واقع یک Connection پیش ساخته است که دسترسی کاربران به شبکه ی اینترنت را بدون نیاز به هیچ گونه تنظیم اضافه ای، و تنها با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور، فراهم می کند. در ضمن این برنامه ترافیک مربوط به ارتباطات شبکه داخلی دانشگاه را از ترافیک اینترنت آن ها جدا می کند و بدین ترتیب مانع از احتساب این ترافیک در سهمیه اینترنت آن ها می شود.

 

برای آگاهی از شناسه کاربری و رمز عبور جهت اتصال به برنامه ی net ، بخش  روش دریافت شناسه کاربری و رمز عبور سرویس ها  را مطالعه نمایید.(لینک)

 

 

 

سرویس VPN  برای دسترسی به پایگاه های کتابخانه از بیرون دانشگاه

 

برای دسترسی از بیرون دانشگاه به پایگاه داده های کتابخانه مرکزی  که تنها با آدرس های IP دانشگاه می توان به آنها دسترسی پیدا کرد و همچنین برای استفاده از سرویس های شبکه دانشگاه که تنها از داخل دانشگاه  قابل دسترسی هستند، لازم است از VPN استفاده کنید. این سرویس برای اساتید محترم و هم چنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می شود.

جهت استفاده از این سرویس، Connection  مربوطه را از لینک های زیر دانلود نمایید :

VPN1   برای اساتید

 VPN2 برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

لازم به ذکر است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمان هایی که از VPN2 استفاده می کنند تنها قادر به دسترسی به سایت های داخلی دانشگاه  و منابع کتابخانه هستند واستفاده از سایت های خارج از دانشگاه ( مانند google، yahoo و ...) برای آن ها امکان پذیر نخواهد بود.

برای آگاهی از شناسه کاربری و رمز عبور جهت اتصال به VPN ها ، بخش  روش دریافت شناسه کاربری و رمز عبور سرویس ها  را مطالعه نمایید.(لینک)

 

راهنمای تنظیمات vpn 

راهنمای تنظیمات vpn در iphone/ipad

راهنمای تنظیمات vpn‌ در اندروید

 

 

 



Services1 | by Dr. Radut