Jump to Navigation

ضوابط ودستور العمل ها

net

تغییر مستمر الگوی مصرف اینترنت و افزایش تقاضایی که به صورت پیوسته در ترافیک مورد نیاز کاربران در دنیای مجازی صورت می گیرد، موجب اعلام نارضایتی برخی کاربران اینترنت دانشگاه از سرویس های ارائه شده در اوایل ترم مهر 94-95 گردید. پس از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مرکز فن آوری اطلاعات، به منظور ارتقاء سرویس های اینترنت دانشگاه و همچنین مدیریت پهنای باند دانشگاه، پیشنهاد اعمال تغییراتی (به صورت آزمایشی) در نحوه اختصاص ترافیک به کاربران صورت گرفت. در این راستا تلاش شده تا تغییرات پیشنهادی منجر به تسهیل استفاده های علمی دانشجویان از اینترنت شده و همزمان امکان بهره مندی کاربران از شبکه برای کارهای روزمره و سرگرمی نیز در حد امکان و با هزینه متناسب برقرار باشد. همچنین با توجه به رشد نیاز کاربران، سهمیه برخی گروه‌ها افزایش یافته است.

جزئیات و قوانین سرویس حجمی جدید مطابق جدول زیر می باشد.

گروه کاربر

زير گروه

ميزان اعتبار کاربر در ماه (برحسب واحد)

زمان شروع سرویس

کارشناسي

اول و دوم

2000

روز 20 ماه

 

سوم و بالاتر

3000

کارشناس ارشد

-

5000

روز 10 ماه

دکتري

-

6000

روز اول ماه

اساتيد

-

10000

روز اول ماه

کارمندان اداری

-

1000

روز اول ماه

کارشناسان آموزشی

 

3000

روز اول ماه

دانشجویان مستقر در خوابگاه

-

3000

همزمان با شروع سرویس اصلی

 
  • به هرکاربر، اعتباری طبق جدول فوق در هر ماه اختصاص می یابد. یک واحد اعتبار معادل یک مگابایت می باشد.
  • در انتهای هر دوره اعتبار تمامی سرویس ها صفر و مجددا بر اساس سهمیه‌ها تنظیم می شود.
  • امکان ذخیره سازی حجم و استفاده حجم باقیمانده در ماههای بعدی میسر نمی باشد.
  • در صورت پایان سهمیه مشخص شده، هر فرد می تواند تا سقف مشخصی با قیمت هر گیگابایت 1200 تومان اقدام به خرید اینترنت مازاد نماید.
  • مطابق جدول زیر، در ساعت خاصی از شبانه روز تخفیف در میزان محاسبه شده مصرف اعمال می گردد.
  •  

از ساعت 7:30 صبح

تا 1:30 نیمه شب

از ساعت 1:31 نیمه شب

تا 3:30 نیمه شب 

از ساعت 3:30

نیمه شب تا 7:29 صبح

با ضریب 1

با ضریب 0.4

با ضریب 0.2

 

جهت دريافت فايل pdf برروي اين لينك كليك نماييد.

 

در این ارتباط کاربران برای هر چه بهتر استفاده از اعتبار خود به نکات زیر توجه نمایند.

-         با توجه به اینکه در ارتباطات داخلی نیازی به استفاده از سیستم NET نیست، در صورتی که download با حجم بالا از سرورهای داخل دانشگاه دارید ارتباط خود را با Net قطع کنید و سپس با سرویس دهنده داخلی ارتباط برقرار کنید تا از اعتبار شما کسر نگردد.

-         در صورتی که قصد دارید فایلی با حجم بالا را از اینترنت Download نمایید، ابتدا در سایت software.iut.ac.ir آن را جستجو نمایید. در صورتی که فایل مورد نظر شما وجود نداشت با دفتر هسته محتوی با شماره تماس 5825 (آقای عزیزی) تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح نمایید تا این مرکز فایل را برای شما Download و در اختیار شما قرار دهد.

بررسی میزان اعتبار کاربران

کاربران عزیز می‌توانند میزان اعتبار باقی مانده در هر لحظه از زمان را از طریق آدرسhttps://acc.iut.ac.ir   مشاهده نمایند. پس از وارد نمودن آدرس مربوطه در صفحه مرورگر خود صفحه دریافت نام و کلمه عبور نمایش داده می‌شود. در این صفحه باید نام و کلمه عبور خود را که در دسترسی به شبکه از آن استفاده می‌کنید را وارد نمایید. در شکل 1 صفحه مربوط به ورود اطلاعات کاربری نمایش داده شده است.

 

پس از تایید اطلاعات کاربری، صفحه مشخصات مربوط به کاربر نمایش داده خواهد شد. در این صفحه میزان اعتبار فعلی کاربر  (Current Credit) بر حسب UNIT نمایش داده می‌شود. در جدول پایین همان صفحه این میزان اعتبار بر حسب مگابایت در صورتی که در زمانهای مختلف استفاده شود نشان می‌دهد. برای مثال همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، در صورتی که میزان اعتبار کاربر 100Unit باشد، در صورتی که تمام اعتبار خود را در طول ساعت اداری مصرف نماید این میزان برابر با 100MByte می‌شود.

 

یکی دیگر از قابلیت‌های برنامه حسابرسی کاربران تغییر کلمه عبور فعلی است. با انتخاب گزینه change password می‌توان کلمه عبور فعلی را تغییر داد. قابل ذکر است که بعد از عوض کردن کلمه عبور فعلی، کلمه عبوری شما در کلیه سیستم‌ها از قبیل پست الکترونیک، ارتباط با اینترنت، ورود به صفحه ی حسابرسی، ارتباط dialup( در صورتی که مجوز آن به شما داده شده باشد)، و .... تغییر خواهد کرد. در شکل 3 پنجره تغییر کلمه عبور نشان داده شده است.

 با انتخاب گزینه ی Connection Log زمانهایی که به سرویس اینترنت وارد شده اید و میزان استفاده از اعتبار خود در زمان ارتباط و همچنین مدت زمان استفاده شده را بر اساس بازه ی زمانی که خود انتخاب می کنید، مشاهده خواهید نمود.

        Credit  به معنی اعتبار مالی یا حجمی یا ساعتی کاربر است. در این قسمت کاربر می تواند تغییرات مربوط به اعتبار اختصاص داده شده به خود را بر اساس تاریخ که در بازه ی زمانی که خود تعیین می کند مشاهده نماید:

 

 

 

 

Student

 

معرفی  

دسترسی به اینترنت در دانشگاه صنعتی اصفهان از طریق سامانه نت امکان پذیر می باشد. در این سامانه برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت باید از نام و کلمه عبور مناسب استفاده نمایید. دانشجویان می توانند از طریق گزارش 672 درسیستم گلستان اطلاعات شناسه کاربری و پسورد خود را بدست آورند. برای استفاده از این سیستم لطفا به آدرس http://it.iut.ac.ir/Internetمراجعه فرمایید.

 

 

روش استفاده از اینترنت     

 

لازم به ذکر است برای دسترسی به سرورهای داخل دانشگاه نظیر جمله وب ، سامانه گلستان ،کیف پول ، تغذیه، سایت دانشکده خود، سایت دانشگاه سامان بوستان ، سامانه الکترونیکی دروس و بانک نرم افزار و هسته تأمین محتوی دیجیتال و پشتیبانی ticketing نیازی به استفاده از سامانه نت را ندارید و با اتصال به شبکه دانشگاه امکان دسترسی به این سرویس ها امکان پذیر می باشد.

 

دانشجویان برای حفظ امنیت پسورد اینترنت خود می توانند

از طریق سایت http://acc.iut.ac.ir  پسورد خود را تغییر دهند

( 1- هشت کارکتر باشد، 2-حروف بزرگ و کوچک استفاده شود، 3-  از عدد استفاده شود4- کارکتر خاص داشته باشد، 5- از اسم و فامیل هم در پسوردتان استفاده نشود.)

نکته : شارژ اینترنتی بر حسب ماه شمسی و طبق جدول 

http://www.it.iut.ac.ir/news/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%87-%D8%A...

انجام می گیرد، در صورتی که شارژ اینترنت ماهیانه شما به اتمام رسیده باشد می توانید از طریق آدرس زیر شارژ اضافی خریداری نمایید.

 http://acc.iut.ac.ir

 

قوانین دسترسی به اینترنت

- به دانشجویان کارشناسی برحسب سال ورودی میزان مشخص از حجم برای دانلود و ساعت استفاده، اختصاص داده می شود.
- به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری شناسه و کلمه عبور جهت سرویس پست الکترنیکی اعطا می شود که از همان شناسه جهت اتصال به اینترنت می توانند استفاده کنند.
- همچنین به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری امکان دسترسی به منابع کتابخانه مرکزی خارج از دانشگاه که لینک آن در آدرس می باشد داده می شود

http://it.iut.ac.ir/Internet
 

 

 

چگونگی داشتن وب برروی سایت بوستان

جهت گرفتن وب سایت شخصی (سامانه بوستان ) بعد از گرفتن میل دانشگاه به مسئول کامپیوتر دانشکده خود مراجعه نمایید.

 

درخواست ایمیل

سرویس پست الکترونیکی به تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در بدو ورود از طرف مرکز فناوری اطلاعات اعطاء می گردد. دانشجویان مذکور می توانند از طریق گزارش 672 درسیستم گلستان اطلاعات شناسه کاربری و پسورد خود را بدست آورند. لازم به ذکر است فقط دانشجویان که در زمان مقرر ثبت نام ننمایند و یا به دلایلی دیگر با تأخیر ثبت نام می کنند در دوره اول ایجاد ایمیلها ایجاد نخواهد شد آدرس پست الکترونیکی این دانشجویان بعد از حذف و اضافات ایجاد می گردد و همانند سایر دانشجویان میتوانند از گزارش 672 گلستان اطلاعات کاربری خود را بدست آورند
همچنین دانشجویانی که در مقطع قبلی دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و آدرس پست الکترونیکی در اختیار دارند، همچنان همان آدرس برای مقطع بعدی تعریف می گردد. لذا لازم است احتمام در موقع ثبت نام شماره دانشجویی قبلی خود را به مسنول پذیرش آموزش اعلام کنند
دانشجویان مهمان تمامی مقاطع برای همان ترمی که میهمان هستند فقط شناسه اینترنت دریافت می کنند و لذا به هیچ عنوان به این دانشجویان آدرس پست الکترونیکی اعطا نخواهد گردید.
در صورتی پس از موعد ذکر شده اطلاعات در سیستم گلستان موجود نبود لطفا از طریق ارسال یک تیکت که حاوی نام و نام خانوادگی انگلیسی شماره دانشجویی، کد ملی ، مقطع تحصیلی و نام دانشکده باشد را از طریق سامانه زیر ارسال کنید
http://tkt.iut.ac.ir

سامانه پشتیبانی

دانشجویان محترم در صورت هر گونه اشکال شبکه ای از طریق سایت http://tkt.iut.ac.ir می توانند مشکل خود را به این مرکز اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری لازم انجام گردد. یاددآوری می گردد که به دانشجویانی که حضورا به مرکز فناوری اطلاعات مراجعه نمایند بدون شماره تیکت پاسخی داده نخواهد شد

كيف پول

شارژ كارتهاي شناسایی چند منظوره (جامع هوشمند) فقط از طريق كيف پول (http://ewallet.iut.ac.ir) مقدور مي باشد
ابتدا از طریق آدرس http://ewallet.iut.ac.ir با واردکردن نام کاربری (شماره دانشجویی) و رمز عبور(شماره ملی) وارد سامانه کیف پول شوید.( رمز عبور دانشجویان خارجی ورودی 93 مطابق با شماره دانشجویی ایشان می باشد)

برای شارژحساب خود در منوی امکانات کاربری گزینه شارژ کیف پول را انتخاب کرده ودر صفحه بازشده مبلغ شارژ را به ریال تایپ نموده و نوع حساب را انتخاب نمایید. توجه داشته باشیدبرای استفاده از تغذیه و استخر حتما باید حساب معاونت دانشجویی را انتخاب نمایید. بازدن دکمه تایید در صفحه جدید بانک تجارت را انتخاب و دکمه پرداخت را فشار دهید به این ترتیب به صفحه پرداخت بانک تجارت منتقل خواهید شد در این صفحه می توانید با یکی از کارت های عضو شتاب و واردنمودن اطلاعات خواسته شده حساب خود را به مبلغ مورد نیاز شارژ کنید.

پس از شارژ حساب خود به مقدار لازم به سایت http://dining.iut.ac.ir مراجعه نموده و با توجه با راهنمایی که در تابلو سلف مرکزی (خواهران و برادران) نصب شده است نسبت به رزرو غذا اقدام بفرمایید.
 

برای استفاده از استخر لازم است کارت شناسایی خودرا باتوجه به راهنمای ثبت و انتساب کارت واقع در آدرس :
http://ewallet.iut.ac.ir/contents/simple/51
، کارت خود رادر سامانه کیف پول ثبت و انتساب نمایید.
برای استفاده از تغذیه نیازی به ثبت و انتساب کارت شناسایی در سامانه کیف پول نیست.

 

از طریق منوی امکانات کاربری و گزینه مشاهده تراکنش های مالی می توانید از شارژ حسب خود اطمینان حاصل نمایید(لازم به توضیح است که 5 تراکنش مالی اخیر شما در صفحه اول گنجانده می شود).
در منوی امکانات کاربری می توانید از طریق تغییر رمز عبور اقدام به تعویض رمز عبور خود نمایید.

Internet

در صورت ایجاد کانکشن برای ارتباط اینترنت از طریق نت با استفاده از ابزارهای سیستم عامل های ویندوز و یا لینوکس و غیره ممکن است ترافیک ارتباط های داخلی نیز از سهمیه اینترنت کسر گردد.

برای اینکه فقط ترافیک اینترنت از سهمیه کم شود توصیه می شود از کانشکن های آماده شده توسط مرکز فناوری اطلاعات استفاده گردد

لازم به ذکر است در محیط ویندوز7  باید برروی کانکشن های آماده کلیک راست نموده و گزینه Run as administrator را انتخاب نمایید

همچنین در محیط لینوکس یک Route به شکل زیر به سیستم خود اضافه نمایید تا با اتصال به اینترنت حجم مصرفی به سرویس های داخلی از حساب کاربری شما کسر نگردد.

route add -net  yourip netmask 0.0.0.0 yourether

yourip=                 

آی پی کامپیوتر شخصی شما

yourether

کارت شبکه که از طریق آن به اینترنت وصل می شوید

مثلا

route add -net  172.16.0.0 netmask 255.255.0.0 yourether

route add -net  192.168.0.0 netmask 255.255.0.0 yourether

 

 

لازم به توضیح است در صورت تمام شدن حجم اختصاص یافته به شما ( ارتباط داخلی و یا خارجی ) مرکز فناوری اطلاعات هیچ گونه مسئولیتی جهت اضافه نمودن شارژ ندارد و در صورت اتمام شارژ می توانید با مراجعه به مرکز فناوری اطلاعات شارژ اضافی خریداری نمایید.

 

 

web

در اين آئين نامه، اصول و راهنمائي هاي تهيه صفحات و سايت هاي web وابسته به دانشگاه صنعتي اصفهان تشريح مي گردد. رعايت اين آئين نامه در طراحي، اصلاح و به روزرساني کليه سايت ها و صفحات web مرتبط با اين دانشگاه الزامي است. اين نامه در سه بخش تهيه شده است:

web mail

 

ضوابط استفاده از سرويس پست الکترونيکي دانشگاه

 
سرویس پست الکترونیکی دانشگاه توسط مرکز فناوری اطلاعات و از طریق شبکه دانشگاه به کاربران دانشگاهی ارائه می شود. این سرویس برای اساتید در بدو استخدام با معرفی از طرف دفتر کارگزینی هیئت علمی و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ابتدای سال تحصیلی به صورت گروهی و براساس اطلاعات سیستم گلستان ایجاد می گردد. این سرویس برای کارمندان در صورت نیاز با معرفی از طرف واحد مربوطه ایجاد می گردد. به دلیل محدودیت میزان حافظه سخت افزاری سیستم، حجم صندوق پست الکترونیکی کاربران (Mailbox) محدود می باشد. لذا لازم است وضعیت میزان حافظه استفاده شده سیستم و حجم صندوق های کاربران مدیریت شود. در این راستا مقرر گردیده است ضوابط زیر در مورد کاربران به مرحله اجرا گذاشته شود.
 
 
 
اعضاي هيئت علمي
 

  • اين سرويس همواره در اختيار اعضاي محترم هيئت علمي شاغل و بازنشسته قرار دارد.
  • اين سرويس درصورتيکه به هر دليلي همکاري عضو محترم هيئت علمي با دانشگاه به اتمام برسد با اطلاع قبلي قطع مي گردد.
  • درصورتيکه حجم MailBox عضو هيئت علمي پر شده باشد، امکان دریافت ایمیل نخواهد داشت و در صورت استمرار این وضعیت به مدت بیش از سه ماه از تاریخ پرشدن Mailbox و عدم مدیریت آن، mailbox غیر فعال می گردد. با توجه به این مسئله حتی در صورت Forward  کردن ايميلهاي خود به آدرس ديگري، لازم است ايميلهاي خود را مديريت نموده تا mailbox غیر فعال نگردد.

 
 
 
دانشجويان تحصيلات تکميلي
 

  • اين سرويس همواره در اختيار دانشجويان تحصيلات تکميلي قرار دارد.
  • درصورتي که دانشجويي تبديل وضعيت از مقطعي به مقطع ديگر داشته باشد مي تواند همان ايميل را براي مقطع بعدي نگهداري نمايد.
  • از زمان فارغ التحصيلي به بعد درصورتيکه دانشجو بيش از يکسال وارد سرور نشود، ايميلهاي شخص حذف مي گردد و فقط شناسه ايشان حفظ می شود.
  • دانشجوياني که از Outlook جهت ارسال ايميلهاي خود استفاده مي کنند و يا ايميهاي خود را به مکان ديگري Forward کرده اند، لازم است مرتباً به Webmail دانشگاه وارد شده و حجم Mailbox خود را بررسي کرده و از پر شدن آن جلوگيري نمايند.
  • درصورتي که Mailbox دانشجو پر شده باشد امکان دريافت ايميل نخواهد داشت و در صورت استمرار این وضعیت بمدت بیش از سه ماه از تاريخ پر شدنMailbox   و عدم مدیریت آن، Mailbox غیرفعال می گردد.

**لازم به ذکر است این ضوابط از اول دیماه 91 اعمال می گردد.

 



by Dr. Radut