Jump to Navigation

ضوابط ودستور العمل ها

اينترنت

طرح اصلاح الگوی مصرف اینترنت

دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان

آذر 97

 

تغییر مستمر الگوی مصرف اینترنت و افزایش تقاضایی که به صورت پیوسته در ترافیک مورد نیاز کاربران در دنیای مجازی صورت می گیرد، موجب اعلام نارضایتی برخی کاربران اینترنت دانشگاه از سرویس های ارائه شده در اوایل ترم مهر 94-95 گردید. پس از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مرکز فن آوری اطلاعات، به منظور ارتقاء سرویس های اینترنت دانشگاه و همچنین مدیریت پهنای باند دانشگاه، پیشنهاد اعمال تغییراتی (به صورت آزمایشی) در نحوه اختصاص ترافیک به کاربران صورت گرفت. در این راستا تلاش شده تا تغییرات پیشنهادی منجر به تسهیل استفاده های علمی دانشجویان از اینترنت شده و همزمان امکان بهره مندی کاربران از شبکه برای کارهای روزمره و سرگرمی نیز در حد امکان و با هزینه متناسب برقرار باشد. همچنین با توجه به رشد نیاز کاربران، سهمیه برخی گروه‌ها افزایش یافته است.

جزئیات و قوانین سرویس حجمی جدید مطابق جدول زیر می باشد :

 

گروه کاربر

ميزان اعتبار کاربر در ماه (برحسب واحد)

زمان شروع سرویس

کارشناسي

5000

روز 20 ماه 

کارشناس ارشد

8000

روز 10 ماه

دکتري

10000

روز اول ماه

اساتيد

20000

روز اول ماه

کارمندان اداری

2000

روز اول ماه

کارشناسان آموزشی

3000

روز اول ماه

دانشجویان مستقر در خوابگاه

5000

همزمان با شروع سرویس اصلی

ترافيك هاي تشويقي پايان هفته

7 GByte

هر هفته برای دو روز انتهایی و همچنین تعطیلات رسمی

 

 

  • به هرکاربر، اعتباری طبق جدول فوق در هر ماه اختصاص می یابد. یک واحد اعتبار معادل یک مگابایت می باشد.
  • در انتهای هر دوره اعتبار تمامی سرویس ها صفر و مجددا بر اساس سهمیه‌ها تنظیم می شود.
  • امکان ذخیره سازی حجم و استفاده حجم باقیمانده در ماههای بعدی میسر نمی باشد.
  • در صورت پایان سهمیه مشخص شده، هر فرد می تواند تا سقف مشخصی با قیمت هر گیگابایت 1200 تومان اقدام به خرید اینترنت مازاد نماید.
  • مطابق جدول زیر، در ساعت خاصی از شبانه روز تخفیف در میزان محاسبه شده مصرف اعمال می گردد.

 

از ساعت 00:00 تا 16:30

از ساعت 16:30 تا 3:30

با ضریب 1

با ضریب 0.4

 

 

به منظور تسهیل در تعداد دستگاه متصل به اینترنت به صورت همزمان، تعداد اتصالات همزمان برای یک کاربر در سیستم نت یک واحد افزایش پیدا نمود.

 

جهت دريافت فايل pdf برروي اين لينك كليك نماييد.

در این ارتباط کاربران برای هر چه بهتر استفاده از اعتبار خود به نکات زیر توجه نمایند.

- با توجه به اینکه در ارتباطات داخلی نیازی به استفاده از سیستم NET نیست، در صورتی که download با حجم بالا از سرورهای داخل دانشگاه دارید ارتباط خود را با Net قطع کنید و سپس با سرویس دهنده داخلی ارتباط برقرار کنید تا از اعتبار شما کسر نگردد.

- در صورتی که قصد دارید فایلی با حجم بالا را از اینترنت Download نمایید، ابتدا در سایت software.iut.ac.ir آن را جستجو نمایید. در صورتی که فایل مورد نظر شما وجود نداشت ازطريق سامانه tkt.iut.ac.ir  درخواست خود را مطرح نمایید تا این مرکز فایل را برای شما Download و در اختیار شما قرار دهد.

مشاهده میزان اعتبار کاربران در برنامه ی net به این راهنما (لینک) مراجعه نمایید.

 

 

 

Internet

در صورت ایجاد کانکشن برای ارتباط اینترنت از طریق نت با استفاده از ابزارهای سیستم عامل های ویندوز و یا لینوکس و غیره ممکن است ترافیک ارتباط های داخلی نیز از سهمیه اینترنت کسر گردد.

برای اینکه فقط ترافیک اینترنت از سهمیه کم شود توصیه می شود از کانشکن های آماده شده توسط مرکز فناوری اطلاعات استفاده گردد

لازم به ذکر است در محیط ویندوز7  باید برروی کانکشن های آماده کلیک راست نموده و گزینه Run as administrator را انتخاب نمایید

همچنین در محیط لینوکس یک Route به شکل زیر به سیستم خود اضافه نمایید تا با اتصال به اینترنت حجم مصرفی به سرویس های داخلی از حساب کاربری شما کسر نگردد.

route add -net  yourip netmask 0.0.0.0 yourether

yourip=                 

آی پی کامپیوتر شخصی شما

yourether

کارت شبکه که از طریق آن به اینترنت وصل می شوید

مثلا

route add -net  172.16.0.0 netmask 255.255.0.0 yourether

route add -net  192.168.0.0 netmask 255.255.0.0 yourether

 

 

لازم به توضیح است در صورت تمام شدن حجم اختصاص یافته به شما ( ارتباط داخلی و یا خارجی ) مرکز فناوری اطلاعات هیچ گونه مسئولیتی جهت اضافه نمودن شارژ ندارد و در صورت اتمام شارژ می توانید با مراجعه به مرکز فناوری اطلاعات شارژ اضافی خریداری نمایید.

 

 

web

در اين آئين نامه، اصول و راهنمائي هاي تهيه صفحات و سايت هاي web وابسته به دانشگاه صنعتي اصفهان تشريح مي گردد. رعايت اين آئين نامه در طراحي، اصلاح و به روزرساني کليه سايت ها و صفحات web مرتبط با اين دانشگاه الزامي است. اين نامه در سه بخش تهيه شده است:

web mail

 

ضوابط استفاده از سرويس پست الکترونيکي دانشگاه

 
سرویس پست الکترونیکی دانشگاه توسط مرکز فناوری اطلاعات و از طریق شبکه دانشگاه به کاربران دانشگاهی ارائه می شود. این سرویس برای اساتید در بدو استخدام با معرفی از طرف دفتر کارگزینی هیئت علمی و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ابتدای سال تحصیلی به صورت گروهی و براساس اطلاعات سیستم گلستان ایجاد می گردد. این سرویس برای کارمندان در صورت نیاز با معرفی از طرف واحد مربوطه ایجاد می گردد. به دلیل محدودیت میزان حافظه سخت افزاری سیستم، حجم صندوق پست الکترونیکی کاربران (Mailbox) محدود می باشد. لذا لازم است وضعیت میزان حافظه استفاده شده سیستم و حجم صندوق های کاربران مدیریت شود. در این راستا مقرر گردیده است ضوابط زیر در مورد کاربران به مرحله اجرا گذاشته شود.
 
 
 
اعضاي هيئت علمي
 

  • اين سرويس همواره در اختيار اعضاي محترم هيئت علمي شاغل و بازنشسته قرار دارد.
  • اين سرويس درصورتيکه به هر دليلي همکاري عضو محترم هيئت علمي با دانشگاه به اتمام برسد با اطلاع قبلي قطع مي گردد.
  • درصورتيکه حجم MailBox عضو هيئت علمي پر شده باشد، امکان دریافت ایمیل نخواهد داشت و در صورت استمرار این وضعیت به مدت بیش از سه ماه از تاریخ پرشدن Mailbox و عدم مدیریت آن، mailbox غیر فعال می گردد. با توجه به این مسئله حتی در صورت Forward  کردن ايميلهاي خود به آدرس ديگري، لازم است ايميلهاي خود را مديريت نموده تا mailbox غیر فعال نگردد.

 
 
 
دانشجويان تحصيلات تکميلي
 

  • اين سرويس همواره در اختيار دانشجويان تحصيلات تکميلي قرار دارد.
  • درصورتي که دانشجويي تبديل وضعيت از مقطعي به مقطع ديگر داشته باشد مي تواند همان ايميل را براي مقطع بعدي نگهداري نمايد.
  • از زمان فارغ التحصيلي به بعد درصورتيکه دانشجو بيش از يکسال وارد سرور نشود، ايميلهاي شخص حذف مي گردد و فقط شناسه ايشان حفظ می شود.
  • دانشجوياني که از Outlook جهت ارسال ايميلهاي خود استفاده مي کنند و يا ايميهاي خود را به مکان ديگري Forward کرده اند، لازم است مرتباً به Webmail دانشگاه وارد شده و حجم Mailbox خود را بررسي کرده و از پر شدن آن جلوگيري نمايند.
  • درصورتي که Mailbox دانشجو پر شده باشد امکان دريافت ايميل نخواهد داشت و در صورت استمرار این وضعیت بمدت بیش از سه ماه از تاريخ پر شدنMailbox   و عدم مدیریت آن، Mailbox غیرفعال می گردد.

**لازم به ذکر است این ضوابط از اول دیماه 91 اعمال می گردد.



by Dr. Radut