رفتن به محتوای اصلی
x

VOIP

فراگیر بودن شبکه در کل دانشگاه بستر راجهت ایجاد یکی از پر کاربردترین سرویس های شبکه با نام «Voip» را مهیا کرده است.

این مرکز با راه اندازی خدمت Voip درسطح دانشگاه امکان استفاده کاربران را از مزایای این سرویس از جمله صندوق پیام، فکس مجازی و مرکز تماس را فراهم نموده است.

برای رفع مشکلات یا انجام درخواست‌های Voip یک درخواست پشتیبانی با ذکر جزئیات در support.iut.ac.ir قسمت Voip درج کنید.

سوالات متداول

ارسال فکس به تلفن‌های گویا

فکس بعضی از سازمان‌ها و شرکت روی تلفن گویایشان قرار دارند به این صورت که برای ارسال فکس باید داخلی فکس را هم شماره‌گیری انتخاب کنید.

در اینگونه موارد برای ارسال فکس با Voip در قسمت Fax Number در ادامه شماره تلفن مقصد شماره داخلی فکس را هم وارد نمایید.

مثلا اگر شماره شرکت 9422224444 و داخلی فکس 5 است در قسمت Fax Number این شماره را وارد کنید: 94222244445

هدایت تماس (دایورت، Call Forward)

برای هدایت دائمی تماس‌های تلفن‌تان به شمارهٔ دیگر مانند تلفن همراهتان می‌توانید به دو روش زیر عمل کنید:

با کد دستوری

می‌توانید با وارد کردن کد دستوری #72* و وارد کردن شمارهٔ مقصد، تماس‌های ورودی را به شمارهٔ‌ دیگر هدایت کنید.

توجه کنید برای هدایت به تلفن همراه باید صفر گوشی شما باز باشد.

با کد #73* نیز می‌توانید هدایت تماس را لغو کنید.

با امکان Forward دستگاه تلفن

در این روش از امکان هدایت تماس خود گوشی استفاده می‌شود.

گوشی‌‌های Voip معمولا دارای دکمه FWD برای این کار هستند که با زدن آن و وارد کردن شماره، می‌توانید تماس‌ها را به مقصد دیگر هدایت کنید.

ممکن است گوشی دکمه جداگانه‌ای برای این کار نداشته باشد ولی در گزینه‌های تنظیمات گوشی گزینه FwdAll یا مانند این موجود است.

شماره‌گیری با تلفن‌های Voip

معمولا شماره‌گیری با تلفن‌های Voip به این شکل است که بعد از وارد کردن شمارهٔ مقصد باید دکمه مربع (#) یا Send گوشی را فشار دهید.

این تفاوت معمولا باعث سردرگمی کاربرانی می‌شود که قبلا فقط با تلفن‌های معمولی کار کرده اند.

انتقال تماس (منشی تلفنی، وصل کردن به دیگری)

اگر قصد وصل کردن تماس کنونی خود را به تلفن دیگری دارید مراحل زیر را انجام دهید:

  • دکمه Transfer یا به اختصار Trans گوشی را فشار دهید.
  • شماره مقصد را وارد کنید.
  • دکمه مربع یا Send را فشار دهید.

تماس به خط دیگر منتقل شده است.

انتظار تماس (Call Wating)

انتظار تماس حالتی است که هنگام صحبت با تلفن، خط شما برای تماس‌های جدید اشغال نمی‌شود. تماس‌های جدید روی نمایشگر تلفن، نشان داده می‌شوند تا در صورت تمایل تماس فعلی را خاتمه دهید یا پشت خط نگه دارید و آن‌ها را پاسخ دهید.

این حالت به طور پیش‌فرض روی دستگاه تلفن‌های ویپ فعال است و ارتباطی به سمت سرور ندارد.

در صورت تمایل به غیر فعال‌سازی انتظار تماس یک درخواست پشتیبانی در support.iut.ac.ir قسمت Voip درج کنید.

فعال یا غیر فعال کردن حالت مزاحم نشوید (DND، بوق اشغال زدن دائمی خط شما)

اگر دیگران نمی‌توانند با شما تماس بگیرند و خط شما به ظاهر از بیرون اشغال است احتمالا سهوا دکمه DND تلفن را فشار داده‌اید.

Do not Disturb یا مزاحم نشوید که اختصارا DND گفته می‌شود نام حالتی که دستگاه تلفن شما را در حالت همیشه مشغول قرار می‌دهند و کسی نمی‌تواند با شما تماس بگیرد.

برای فعال یا غیر فعال کردن DND معمولا یک دکمه DND روی تلفن‌های ویپ وجود دارد که می‌توانید با فشردن آن گوشی را از این حالت خارج کنید.

علامت روی دکمه DND ممکن است به شکل یک میکروفون خط خورده یا عبارت DND باشد.

در صورت فعال بودن یک علامت ورود ممنوع (⛔︎) روی نمایشگر گوشی نشان داده می‌شود.

اگر مشکل یک طرفه شدن از DND نبود یا نتوانستید آن را پیدا کنید یک درخواست پشتیبانی در support.iut.ac.ir قسمت Voip درج کنید.

راهنمای ارسال و دریافت فکس

به voip.iut.ac.ir بروید.

روی دکمه Login کلیک کنید و با احراز هویت مرکزی‌تان وارد شوید.

 

پس از ورود از منوها گزینهٔ «فکس» یا Applications->Fax Server را انتخاب کنید.

در این صفحه فکس (های) تعریف شده را می‌بینید.

در مقابل شماره فکس، چهار گزینه وجود دارد:

  • New: برای ارسال فکس جدید
  • Inbox: فکس‌های دریافتی
  • Sent: فکس‌هایی که قبلا فرستاده‌اید
  • Log: گزارش‌های ارسال و دریافت فکس

 

ارسال فکس جدید

قبل از هر اقدامی باید فایل فکس‌تان را در قالب PDF آماده کنید. دقت کنید کنید که قالب‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شوند.

همچنین شکل صفحات باید به صورت عمودی معمول و نه افقی باشد. در صورت افقی بودن با نرم‌افزاری صفحات را بچرخانید.

  • روی New کلیک کنید.
  • در قسمت Fax Number شماره تلفن مقصد را با پیش‌شماره (94 برای اصفهان و کد برای استان‌های دیگر) وارد کنید.
  • در قسمت Fax File(s) فایل PDF را بارگذاری کنید.
  • سایر قسمت‌ها را خالی بگذارید.
  • روی دکمه SEND در بالای صفحه کلیک کنید.

اکنون فکس شما در صف ارسال قرار می‌گیرد.

از قسمت Log در صفحه اول می‌توانید گزارش‌های مربوط به ارسال آن را مشاهده کنید.

در صورت ارسال موفق یک خط با Result برابر OK در اول گزارش‌ها اضافه می‌شود.

همچنین فایل ارسالی شما در قسمت Sent قرار می‌گیرد.

در غیر این صورت سامانه پس از چند بار تلاش خطایی را درج می‌کند.

 

دریافت فکس

فکس‌های دریافتی در قسمت Inbox قابل مشاهده‌اند. برای بارگیری آن‌ها روی PDF کلیک کنید.

توجه کنید مدت زمان نگهداری فایل فکس‌ها روی سرور محدود است و پس از مدتی به طور خودکار پاک خواهند شد.

 

عیب‌یابی مشکلات

مشکلات ورود:

اگرهنگام ورود باز هم به صفحه ورود Voip بازگشتید احتمالا نام کاربری شما روی Voip تعریف نشده است.

اگر خطای عدم دسترسی گرفتید برای گرفتن دسترسی با پشتیبانی تماس بگیرید.

مشکلات ارسال:

عدم ارسال فکس می‌تواند به علل زیر باشد:

  • مشغول بودن یا خراب بودن یا روی فکس نرفتن شماره مقصد: پیشنهاد می‌شود همیشه قبل از ارسال با تلفن معمولی شماره مقصد را امتحان کنید تا بوق فکس داشته باشد.
  • مشکلات مخابراتی: ممکن است به علت تعمیرات یا قطعی خطوط مخابراتی امکان ارسال نباشد. این مورد در صورت وجود، کلی است و فقط مختص شما نیست.

مشکلات دریافت:

در صورت عدم امکان دریافت با خطی غیر از خطوط دانشگاه مثلا گوشی همراه، شماره فکس‌تان را شماره‌گیری کنید و مطمئن شوید بوق فکس داشته باشد.

 

در صورت به نتیجه نرسیدن برای رفع مشکلات یا راهنمایی، یک درخواست پشتیبانی در support.iut.ac.ir قسمت Voip با ذکر جزئیات ثبت کنید.