رفتن به محتوای اصلی
x

براي وب بنويسيد

با توجه به اهمیت روزافزون وب به عنوان ابزاری که هر فرد و هر عضو جامعه بتواند یک رسانه باشد، نکاتی مطرح می‌شود که می‌تواند در بهره‌گیری بهتر شما از این فضا موثر باشد.

رفتار عمومی کاربران در فضای وب :

  • با بی قراری و توسط چشمان خود صفحه را اسکن می کنند و بخش وسیعی از صفحه ها را در نظر نمی گیرند.
  • به دنبال لینکی می گردند که با خواسته آنان تناسب داشته باشد.
  • به محض اینکه کاربر لینکی را پیدا کند که با نیمی از خواسته اش متناسب باشد بر روی آن کلیک می کند.

چرا کاربران صفحات را با چشمان خود اسکن می کنند و آن را نمی خوانند ؟

  • فرصت و زمان کافی ندارند.
  • تنها به بخشی از اطلاعات علاقه مند هستند و سایر بخش های از نظر آنان بی ارتباط است.
  • وب گردها در اسکن کردن صفحات تبحر و مهارت کافی دارند.
  • در صورت حدس اشتباه و کلیک روی لینک های نامربوط مجازاتی در پیش نیست و دوباره شانس خود را امتحان می‌کنند.

مرا به فکر کردن وادار نکنید !

  • یک سلسله مراتب از اطلاعات ایجاد کنید.
  • کمترین شلوغ کاری را داشته باشد.
  • کلمات نامربوط را حذف کنید.
  • بی مقدمه سراغ اصل مطلب بروید و به حاشیه ها نپردازید.
  • از تعارفات و دل بری ها بپرهیزید !
  • دستورالعمل های زائد را حذف نمایید.

اهداف ناوبری (Navigation) در وب سایت :

  • به ما کمک می کنند که مطلبی را که به دنبال آن هستیم بیابیم.
  • به ما می گویند در حال حاضر در کدام بخش سایت قرار داریم.
  • به ما احساس گم نشدن می دهند.
  • به ما می گویند در این بخش چه قسمت هایی وجود دارد.
  • به ما می گویند از کجای سایت شروع کنیم و گزینه های مختلف در هر بخش کدام ها هستند ؟

طراحی صفحه :

  • یک سلسله مراتب شیک و تمیز از اطلاعات ارائه شده در هر صفحه ارائه شود.
  • هر مطلبی که مهمتر است برجسته تر خواهد شد. (مثلا به عنوان هدر صفحه )
  • ارتباطات منطقی می بایست به صورت ظاهری نیز مرتبط باشند.
  • نواحی به صورت مشخص تعریف شوند.
  • لینک های کلیک کردنی کاملا مشخص شوند.
  • کم کردن شلوغ کاری و ازدحام مطالب در صفحه رعایت شود.

نام های صفحه :

  • هر صفحه به یک نام نیاز دارد.
  • نام می بایست دربرگیرنده محتوای صفحه باشد.
  • نام می بایست برجسته باشد.
  • نام می بایست با لینکی که از طرف آن آمده است تناسب داشته باشد.

آزمون برای صفحات سایت ( پاسخ سوالات زیر می بایست در طراحی صفحات اعمال گردد) :

  • این چه سایتی است ؟
  • من در حال حاضر در چه صفحه ای قرار دارم ؟
  • بخش های اصلی سایت کدام ها هستند ؟
  • گزینه های پیش روی من در این بخش کدام ها هستند ؟ (ناوبری داخلی صفحه)
  • چطور می توانم به جستجو در سایت بپردازم ؟

برنامه ریزی برای محتوا :

  • برای دسته بندی اصلی مطالب ، خود را به جای بازدیدکننده سایت تصور کنید. کاربران بیش تر به دنبال چه بخش هایی هستند و چطور می شود این بخش ها را دسته بندی و گروه بندی کرد ؟
  • سپس شروع کنید که این بخش های متمرکز را به زیر بخش های منطقی دسته بندی کنید.
  • یک بخش اصلی برای هر زیر بخش در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن یک مسیر منطقی مشخص کنید. کاربران باید بتوانند حداکثر با 2 یا 3 کلیک به محتوای مد نظر خود برسند.
  • تصمیمات کاربران را ساده و مشخص کنید.
  • متن ها را برای خواندن ساده کنید. از تکلف دوری کنید.
  • مشخص صحبت کنید. توضیح دهید که چرا یک مطلب مهم است و چگونه باید عمل کرد و غیره.
  • به سوالاتی که اغلب کاربران ممکن است برایشان پیش بیاید پاسخ دهید.
  • از تیترها و زیرتیترها و لینک ها به صورت واضح و مشخص بهره ببرید.
  • به هدف اصلی صفحه فکر کنید. به جای این که هر مطلبی که به ذهنتان می رسد در صفحه قرار دهید.
  • به یاد داشته باشید که مطلبی که در صفحه قرار می دهید به راستی مفید و کاربردی باشد.
  • هر کجای متن لازم است از عبارت های کوتاه همراه با شماره و bullet استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اغلب کاربران صفحات را اسکن می کنند و کمتر می خوانند.
  • در حد امکان از تصاویر و فایل های مولتی مدیای صوتی و تصویری جهت انتقال مطالب بهره ببرید.

 

جدول 1 : تاریخچه سند

نسخه

ویرایش

تاریخ

توضیحات

01

سيد امين حسيني

11/7/95

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحت نظارت وف ایرانی